19. 5. 2013

NVDA a česká klávesnice v rozložení laptop: nemožnost klikání a zamykání tlačítek myši.

Používám NVDA už nějaký ten čas. Od doby, co vyšlo oficiální vydání 2013.1, je v NVDA nové rozložení klávesnice „laptop“. S tím souvisí nemožnost klikat levým a pravým tlačítkem myši, protože zkratky jsou udělány jenom na anglickou klávesnici. Nefungovalo ani zamykání tlačítek.

Na stránce http://community.nvda-project.org/ticket/3086 je publikován tento bug pro slovenskou klávesnici. V reakci je zmíněn soubor „gestures.ini“, kterým by se to dalo vyřešit. Podíval jsem se tedy do složek s lokalizací a našel těch souborů několik. Vybral jsem si ten nejbližší - soubor z německé lokalizace. Ten jsem zkopíroval do složky c:\Program Files\NVDA\locale\cs. Ten jsem otevřel v Poznámkovém bloku a upravil řádky tak, jak je vidíte níže:

[globalCommands.GlobalCommands]
    leftMouseClick = kb(laptop):NVDA+ú
    toggleLeftMouseButton = kb(laptop):NVDA+control+ú
    rightMouseClick = kb(laptop):NVDA+)
    toggleRightMouseButton = kb(laptop):NVDA+control+)

Soubor jsem uložil a restartoval NVDA. Rázem šlo používat levý a pravý klik a taky fungovalo zamykání obou tlačítek myši.

Aktualizováno

Mnou vytvořený soubor je součástí NVDA od verze 2013.2, proto jej nemusíte vytvářet. Můžete si do něj ovšem přidat vlastní věci, pokud vám oficiální zkratky nevyhovují.